Tur til jutunheimen MANN 2017

Torsdag
Jeg sto opp kl 07:40 for å spise og ordne det siste jeg trengte til turen. Så var det å møte opp der jeg og 2 kompiser skulle møtes og kjøre til  Lillehammer. Fra Lillehammer var det buss til otta og møte han som skulle være med og som skulle kjøre oss de siste 2 timene av turen. Vi stoppet av og til får å se på det fine naturen og   kose oss med litt kake og kringler.

Da vi var kommet fram var det og hjelpe til med å sette opp 2 store telt og Sette i stand middag. Etter middagen var det felles leker som var kjempe morsomt og utfordrende for min del for vi hadde hinderløupe med forkjellige oppgaver. Der min oppgave var å snurre rundt en brus flaske 6 ganger rundt og så skyte på blink. Jeg klarte å bomme på alle 4 forsøkene så det ble 4 straffe runder på meg der jeg ga abselutt alt jeg eide. Men gøy var det.

Etter det var på tide å avslutte dagen med allsang og bønn noe som var dagens høydepunkter fra denne dagen

Her er usikten for der vi slo leir

Fredag
Det startet med at vi hadde samling  som ga mye inntrykk på meg. Etter det var det til fjells og da var det over iskald vann. Men jeg og noen til trodde det var en liten bru over og det var det ikke. Det var noe annet, men etter det som vi trodde var ei bru var det  steiner som vi kunne gå over. Men selv om det var steiner der var det en utfordring å hoppe over til den første steinen.

Det var veldig bratt oppover og jeg fant ut etter 1 time at denne turen var for utfordende for meg. Det ble vurdert av andre og også meg selv. Selv om jeg prøvde det beste jeg kunne. Det var også pga vi var de siste og jeg var litt for treg til å ta igjen de  andre . Heldigvis var det 2 andre som også skulle ned så jeg ble med de 2 og tok en annen og ikke så fult så utforende tur som ikke hadde så bratte bakker. Det ble en fin tur der snakket masse og sang sammen

Så var det tilbake turen og her kunne  jeg ikke ta den samme veien for det var farligere og krysse den nå enn når vi tok den til og selv om vannet var ca 2 grader pga det er forstatt snø smelting og jeg var sikker på at jeg skulle få krampe i den ene begnet pga kaldt vann. Men heldigvis  fikk jeg ikke krampe.  og jeg klarte det

Som på torsdag avsluttet vi med allsang og bønn det gjorde vi på alle dagene og vi startet også med dagene med allsang

Her hadde jeg krysset  over det som jeg trodde jeg ikke skulle klare men som jeg klarte

Lørdag
Det var to turer. Man kunne gå en topptur til eller kajakk hopping. Jeg valgte kajakk hopping siden turen ikke gikk så bra på fredagen og ville heller være med på kajakk hoppingen. Det ble ikke til at jeg hoppet med kajakk Siden jeg ikke hadde med all skrift som trengtes, men jeg fikk en liten tur på kajakken selv om jeg ikke ville ta hoppet som de laget. Hoppet  skulle være rett ned til vannet slik at man fikk hoppet med kajakken rett ned i vannet. Det var veldig kult og se og en tok akebrett ned snøen og rett ned i det kalde fjellvannet. Det var også en som tok snowboard  ned og kjørte ned der det var litt vann over  til isen som var tykk nok til å stå i. Det var en periode vi fikk sol, men jeg tok ikke med meg solbrillene så jeg fikk dessverre veldig vondt i hodet. Men jeg koste meg fordet

Så var det på veg ned igjen og siden jeg padlet med kanoen padlet jeg til den andre siden mens andre måtte ta av seg skoene og gå over. Jeg fikk lov til å låne et akebrett slik at jeg kunne få aket ned der det var bratt nok og snø nok. Etter at vi hadde kommet oss ned haiket vi med en traktor med en henger som var for sauer og det ble ganske så hompete og alle som var i den sauevognen lagde sauelyder. Det var virkelig morsomt.

Etter det var det turen til et hotell der vi fikk servert nydelig middag og dessert. Middagen var gris og desseren er jeg usikker på hva heter. Så var det samme som vi avsluttet med som lovsang og bønn. På kvelden og på natten var det virkelig sterk vind som kom, og det var noen ganger telt duken fløy opp og vi måtte finne flere steiner og sikre telte på

Søndag
Det var siste dagen og siste dagen ble avsluttet med en tur for de som ville. Jeg gir ikke opp og ble med på tur og denne gangen var turen mye mindre, men det var så og si like bratt. Der var bare noe som fikk meg til å ha ekatra krefter og jeg klarte turen kjempe bra og ble belønnet med at jeg kunne ake ned i snøen. Her var det å være litt forsiktig for hvis man var uheldig kunne man dette på steiner og i værste fall falle i vannet. Heldigvis klarte alle seg selv om det var ganske nærme for en. Jeg klarte med det å ødelegge regnbuksen min, men det var vært det. Det var kjempe gøy

Etter turen var det å pakke sammen teltene og tingene og sette  i gang med reisen hjem. Hjenturen ble til at vi fikk skyss til til er sted jeg ikke helt husker der vi tok og litt kaffe og kaker, og så tok vi tog fra Otta til Lillehammer og så buss at til Gjøvik

Turen i helhet
På denne turen her har jeg ikke angret på at jeg meldte meg på. Jeg har lært mer av meg selv.  Sett at jeg kan mer enn det jeg tror jeg kan. For eksempel på fredagen der jeg måtte hoppe i noe som jeg trodde var helt umulig for meg, men jeg klarte det. Jeg åpnet meg helt opp med noe jeg aldri trodde jeg skulle åpne meg opp for. Noe som jeg har holt helt inni meg fram til denne turen her. Mann 2017 er et kristen tur der jeg virkelig har kjent guds nærvær og som jeg skal prøve alt på å komme til neste år hvis det skjer til neste år også.

Det var litt trist at at jeg skulle få vondt i ryggen, men når ryggen var som værst fikk jeg lov å sitte i en av bildene og hvile ryggen. De siste 2 dagene hadde jeg mye vondt i hode, men det stopoet meg ikke for å ha det gøy og siden jeg hadde vondt i hode var det deilig når regnet kom, men som sagt dette er en tur jeg ikke kommer til å glemme og som jeg vil på igjen hvis det skjer.

Vi var til sammen 22 kristne menn, og beklager at jeg ikke har tatt med bilder av de, men det var en mann som tok seg av fotograferingen og hvis det går greit for både han og de på bildene at jeg legger de ut her så kommer de nok på et eget innlegg senere

ingrid
Ser og høres ut som en flott tur! :D